Low Carb brood

Geplaatst in: Uncategorized 0

Low Carb is een broodmix die verkrijgbaar is bij Aeolus molenwinkel. Met Low carb maakt u een lekker koolhydraatarm brood. Het is rijk aan eiwit, vezels en drastisch lager in koolhydraten dan normaal volkorenbrood.

Bij diabetes en overgewicht kan het helpen om een dieet te volgen met minder koolhydraten. Hoe dat werkt leest u op de site van het diabetesfonds, klik hier. Low Carb brood past goed in zo’n koolhydraatarmer dieet. Het bevat weinig koolhydraten maar is wel vezelrijk.

Low carb broodmix

Slechts 5,3 gram koolhydraten per 100 gram afgebakken brood. Dat is ongeveer 2 gram koolydraten per snee brood (afhankelijk van de grootte en dikte uiteraard). Erg weinig koolhydraten dus.

Het brood op de foto is afgebakken in de oven. De bereidingstijd is circa 3 uur (kneden, rijzen van het deeg en het afbakken).

De Low carb broodmix is verkrijgbaar in pakken van 1 kg of 2,5 kg. Per brood wordt normaliter 500 gram broodmix gebruikt.

Bereiding broodbakmachine

Bereiding en volgorde in bakblik: 420 ml water, 2 eetlepels plantaardige olie (zonnebloemolie of olijfolie), 500 gram Low carb koolhydraatarmer broodmix, 6 gram actieve droge gist. Programma op de broodbakmachine: basisstand, meestal 3 á 3,5 uur.

Als u kleinere broodjes bakt met bijvoorbeeld 350 gram broodmix dan voegt u naar rato water, zout en gist toe. Naar rato betekent in verhouding. Bijvoorbeeld, u wilt 350 gram Low Carb broodmix gebruiken. U deelt 350 door 500 = 0,7. Deze 0,7 vermenigvuldigt u met de hoeveelheid water en gist. Dus 420 gram water wordt afgerond ca. 295 ml water en 6 gram droge gist is dan ca. 4 gram droge gist. De hoeveelheid plantaardige olie is niet zo belangrijk, in dit geval volstaat 1 eetlepel.

Let op: Tot februari bevatte deze mix geen zout. Vanaf februari 2021 is bakkerszout aan de broodmix toegevoegd, dus er hoeft bij leveringen vanaf februari 2021 geen zout meer te worden toegevoegd.

Bereiding in de oven

Wilt u Low carb in de oven bereiden, dan gebruikt u voor het kneden niet in één keer 420 ml water. Het wordt anders een vrij kleffe boel, zeker als u op de hand gaat kneden. Doe 400 ml water in een maatbeker.

Pak een schone kom die groot genoeg is. Doe hierin 500 gram Low carb mix met 6 gram droge gist en meng dit even met de hand door elkaar. Doe er 2 eetlepels plantaardige olie bij (zonnebloemolie of olijfolie) en circa 380 ml water. Kneed het deeg soepel en voeg eventueel nog wat water bij als het deeg nog wat droog aanvoelt. Kneed voor circa 15 minuten op de hand of 8 tot 10 minuten met een machine.

Dek de kom met het deeg af met een vochtige doek of (zoals ik het altijd doe) met plastic huishoudfolie. Laat dit op kamertemperatuur (ca 21 graden) een 50 á 60 minuten rijzen (1e rijs). Haal het deeg daarna uit de kom en sla het even voorzichtig door (niet meer kneden).

Voor een “boerenbrood”, pak de bakplaat en leg er een vel bakpapier op. Het deeg in de lengte vouwen en met de vouw naar beneden op het bakpapier leggen (de bolle kant boven). Dek dit af met een vochtige doek of huishoudfolie en laat nog eens 45 tot 60 minuten staan (2e rijs). Bij gebruik van een bakblik, doe het deeg met de bolle zijde naar boven in het bakblik en dek dit af zoals hiervoor vermeld.

De tijd van de 1e en 2e rijs is afhankelijk van de temperatuur. Meestal volstaat een uur voorrijs en een uur narijs. Maar zomers, als het binnen warmer is dan 23 graden, volstaat 30 tot 45 minuten. Je ziet het gauw genoeg aan het rijsproces.

De oven heeft u inmiddels voorverwarmd op 200 graden hetelucht (bij alleen boven en onderwarmte 220 graden).

Haal de doek of huishoudfolie voorzichtig van het deeg en plaats de bakplaat met het deeg in de oven. Bak het brood in circa 30 minuten af. Plaats eventueel een ovenvast schaaltje met wat water onderin de oven voor wat stoom.

De tijd en temperatuur kunnen per oven wat verschillen, dus houd het brood de laatste 10 minuten even in de smiezen. Desnoods de tijd iets inkorten of misschien verlengen.

Voedzaam en lekker

Met Low Carb heeft u een voedzaam en lekker brood. Let er natuurlijk wel op waar u de boterhammen mee belegt! Dus er bewust wordt gekozen voor een koolhydraatarm dieet en ook het broodbeleg hierop is afgestemd. Het brood voedt goed, dat wil zeggen u heeft snel een verzadigd gevoel. Het is vezelrijk en daarmee goed voor de spijsvertering.

Sporters

Als een (langdurige) intensieve inspanning wordt verricht (sportieve prestatie of iets dergelijks), dan is het waarschijnlijk verstandiger om gewoon volkorenboterhammen te eten die voldoende energie leveren 🙂

Wel is Low Carb rijk aan eiwitten (meer dan 26 gram per 100 gram brood), dus na de inspanning kunnen natuurlijk een paar heerlijke Low Carb boterhammen worden gegeten!

Bestellen

Ingrediëntenlijst:

Ingr.: TARWEgluten, SOJAbloem, lijnzaad, LUPINEgrits, zonnebloempitten, TARWE-eiwit, pea protein isolates, emulgator e322 (soja), GERSTEmout, glucosestroop, TARWEzemelen, inactieve gist < 1%, conserveermiddel e282 < 1%, MELKeiwit < 1%.  Allergeeninfo: TARWE, GLUTEN, SOJA, MELKEIWIT

Gebruik voor 1 brood in de broodbakmachine: 500 gr mix, 420 ml water, scheutje olijfolie, 6 gram droge gist. 6 gram bakkerszout.

Gemiddelde voedingswaarde per 100 gram afgebakken brood: Energie 1012 KJ / 242 Kcal, vet 10,9 g (wv verzadigd 1,3 g), Koolhydraten 5,3 g (wv zetmeel 1,4 g en suikers 2,1 g), voedingsvezel 7,9 g, eiwit 26,1 g, water/vocht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *